ЗАПИТИВАЧКИ УМ

„И у онај дан (Дан Васкрсења, прим. Б.Ч.) нећете ме питати ништа“ (Јн. 16, 23)

Ситничаво запиткивање трагична је посљедица знатижељног Евиног ума који ју је навео да окуси од забрањеног дрвета. Управо је та знатижеља проузроковала удаљавање Духа Божијег од човјека. Жеља да се у све „тури нос“ одвела је прве људе из поимања цјеловитог духовног живота у Богу, у тјелесну распарчаност, фрагментарност и унутрашњу располућеност. Оставши без сијања нестворене благодати, човјек је изгубио могућност да свијет „види Божијим очима“ — као тоталитет. Биће сведено на пуку ситничавост аналитичког ума који, ослањајући се искључиво на свијет чула (емпирију), настоји да прибави што више података не би ли дошао до некаквих „синтетичких закључака“.

Међутим, такво ситничаво (уситњено до праха) аналитичко-синтетичко знање опасније је од незнања, јер нас спречава да духовно прогледамо. Чак је и Сенека говорио да „све што је уситњено до праха постаје нејасно“.

До тренутка Христовог васкрсења, Његови ученици непрестано су постављали бројна ситничава питања: „Шта значи ово?“, „Како ово?“, „Како оно?“... Али у тренутку када су угледали Васкрслог Христа, сва активност њиховог аналитичког ума престала је. Није било ријечи којима би могли исказати оно што су тада видјели. Напросто су били преплављени божанском благодаћу која је, попут огњеног вулкана, избијала из Васкрслог Господа. Сузе, чуђење и благодат — то је све што је преостало. Вријеме и простор као да су ишчезли. Видјели су све што један човјек треба да види. Видјели су Истину.

Исто ће бити и приликом Његовог Другог Доласка, у Дан свеопштег васкрсења:

„Ево, иде с облацима, и угледаће Га свако око, и они који Га прободоше, и заплакаће за Њим сва племена на земљи. Да, амин.“ (Откр. 1, 7)

Тада Га нико више неће питати ништа. У једном тренутку — све ће постати јасно.

До тог тренутка, насупрот ситничавом и запитивачком уму који нас расипа и удаљује од Истине, остају нам једине смислене ријечи које нас уводе у цјеловитост духовног живота у заједници са Богом:
„Господе Исусе Христе, Сине Божији, помилуј ме грешног!“

Коментари

Популарни постови са овог блога

СРБИ – НАРОДА СВЕТОГ САВЕ ИЛИ „СИНОВИ ГОМЕРИНИ“?

ДОСТОЈЕВСКИ И СРПСКИ СТУДЕНТИ

ХЕГЕЛ И ИСИХАСТИЧКА АНТИТЕЗА