ГОСПОД СЕ ВАЗНИО, А ГДЈЕ СИ ТИ?

Апсурдна је, али нажалост стварна ситуација, да се у нашим храмовима на Светим Литургијама често окупља више народа на такозвану младу недјељу — обичајно-предањски празник — него на један од најузвишенијих догматских празника Цркве Христове: Вазнесење Господње — Спасовдан. Ова појава јасно свједочи о дубоком неразумијевању суштине наше вјере и о извитопереном систему вјерских вредности који се утабао у животу нашег народа.

А шта уопште значи млада недјеља? Апостол Павле, као да је предвидио овакав однос према небитним обичајима, упозорава Колошане:
„Нека вас, дакле, нико не осуђује због јела или пића, или због каквог празника, младине или суботе; јер је све то сјенка онога што треба да дође, а тијело је Христово.“ (Кол. 2, 16–17)
Другим ријечима, младина је сјенка. Христос је тијело, суштина, пуноћа.

С друге стране, Вазнесење Господње није обичај, већ Догађај. Није народна навика, већ спасоносна реалност. Данас, четрдесет дана након Свог славног Васкрсења, Христос се узноси на небеса. Али не као апстрактно Божанство, не као бестјелесни дух — већ као Богочовјек! Као Онај који је примио нашу људску природу, сјединио је са Својом Божанском, прославио је, обожио, и узнио је до самога Престола Свете Тројице. Од данас, браћо и сестре, човјек сједи са десне стране Бога Оца!

Ово није поетска слика, ово је сушта стварност наше вјере. Од данас, људска природа — она иста природа коју ти и ја носимо у себи, али и коју свакодневно понижавамо гријехом и равнодушношћу — она сједи на Небеском Престолу! Тајна Вазнесења је потврда да је човјек позван да постане бог по благодати. Ниједан философски систем, ниједна религија, ниједна идеологија није човјеку даровала веће достојанство од овога што је учинио Христос — да нас подигне из гробова и постави изнад Анђела.

А ми? Ми се бавимо младинама, спроводимо обичаје које не разумијемо, па чак ни то не из љубави, већ из страха — да нас неко не оговара, да не прекршимо „ред“. И тако, празнујемо сјенке, а презиремо Светлост.

Сваке Литургије, у свим нашим храмовима, силази Дух Свети и претвара предложене Дарове у истинско Тијело и Крв Христову. А то Тијело је исто оно које се данас вазнијело на Небо. Када примамо Причешће, ми не додирујемо нешто симболично — ми се сједињујемо са Оним који је на Престолу Божијем, са Богочовјеком Христом. 

Па како онда објаснити чињеницу да је храм полупразан на овај дан? Да многи не долазе на Литургију јер „имају обавезе“ или „посао“. А Спасовдан није само слава града или села — он је слава васцијелог човјечанства. То је наш улазак у вјечност, наш залог обожења, наше учешће у спасењу.

Сјетимо се ријечи Анђела ученицима: „Мужеви Галилејски, шта стојите и гледате у небо? Овај Исус, који се вазнио од вас на небо, доћи ће исто тако као што сте Га видјели да одлази на небо.“ (Дап. 1, 11) — Доћи ће, браћо. Доћи ће, и судиће. А судиће нам, између осталог, по томе какав однос смо имали према Његовој Светој Тајни — Светој Литургији.

Зато: У памет се, браћо! Не тражимо више Бога у сјенкама и пуким обичајима, већ у Његовом Живом Тијелу, у Литургији, у Цркви. Тамо гдје је Христос, тамо је Небо. А ако данас није било Неба у нашем срцу, онда га можда неће бити ни када се Он поново јави у слави.

Немојмо тада рећи: „Нисмо знали.“ Данас знамо. Данас се Христос вазнио. И нас је позвао са Собом. Амин.

Бојан Чечар, протођакон

Коментари

Популарни постови са овог блога

СРБИ – НАРОДА СВЕТОГ САВЕ ИЛИ „СИНОВИ ГОМЕРИНИ“?

ДОСТОЈЕВСКИ И СРПСКИ СТУДЕНТИ

ХЕГЕЛ И ИСИХАСТИЧКА АНТИТЕЗА