АРИЈАНИЗАМ - НЕКАД И САД

Ове године прослављамо 1700 година од сазива Првог Васељенског Сабора, одржаног у Никеји 325. године по Христу. Овај велики и судбоносни Сабор представља прекретницу у историји Цркве, јер је на њему побијеђена једна од најопаснијих јереси која је икада уздрмала темеље хришћанске вјере – аријанство.

Арије, свештеник из Александрије, учио је да Син Божији – Логос – није истински Бог, већ прво створење које је Бог Отац створио „прије свих вјекова“ и преко којег је потом створио све остало. Ова учења су, на први поглед, дјеловала као да поштују величанство Бога Оца, али су, у својој суштини, представљала порицање божанства Господа Исуса Христа. Ако је Син створење, па макар и најузвишеније, онда Он није истинити Бог, већ неко мањи, неко ко није вјечан, већ има свој почетак. Такво учење неминовно урушава само Јеванђеље и цијелу икономију спасења.

Порука ове јереси није Бог, већ човјек. У њеној основи лежи човјекова тежња да рационализује и поједностави тајну Божије суштине, прилагођавајући је мјерилима створеног ума. Аријанство је, у суштини, било први покушај рационалистичке редукције хришћанске теологије. Богочовјек Христос, по аријанцима, није више Богочовјек, већ само врхунски човјек, боголико створење – што води ка порицању самог Домостроја спасења.

У том историјском тренутку, појављује се Свети Атанасије Велики – тада још млади архиђакон Александријски – као један од најгласнијих и најодлучнијих бораца за истину. Његово инсистирање на термину једносуштан (ομοούσιοςјединосушни) било је од суштинског значаја. Тај појам изражава истину да је Син исте суштине (усија) са Оцем, да је вјечан, непромјењив, непролазан и савршено божански, као и сам Отац. То значи: Христос није „сличан“ Богу, нити „приближан“ Богу, већ је сам Бог.

Значај исповједништва Светог Атанасија је колосалан. Он није устукнуо пред притисцима, прогонима, клеветама и прогонствима. Пет пута је био протјериван у изгнанство. Ипак, његова истрајност, његова непоколебљива вјера и богословска дубина донијеле су коначну побједу православља.

Управо зато Први Васељенски Сабор не представља тек један историјски догађај, већ живо и трајно свједочанство да Црква, вођена Духом Светим, препознаје истину и одлучно је брани – ма колико то било тешко и скупо.

Данас, 1700 година касније, више него икада, потребно је да се сјетимо ове истине и да је поново усвојимо – јер нове варијанте старих јереси непрестано искрсавају. Аријанство, иако наизглед поражено, није нестало. Оно је само промијенило своје лице. Данас се јавља у виду разних облика рационализма и хуманизама који покушавају да Христа сведу на учитеља морала, на инспиративну личност или ,,историјску фигуру", али не као вјечног Логоса Божијег, једносушног Оцу.

Савремени човјек, опчињен науком, технологијом, ,прагматичним и ,,практичним" рјешењима, жели Христа без васкрсења, без божанства, без Литургије. Жели човјека, а не Бога. Умјесто да се клања Оваплоћеном Богу, клања се себи, својој мјери, својој мисли. Као некада Арије, и данашњи модерни теолози у име ,,науке", ,,критике" и "хуманизма" укидају Христа као Бога, а остављају само моралну и социјалну сијенку Његовог лика.

Порука аријанства данас је иста као некад: човјек је мјера свега. А та порука је већ закопала вјеру у многим срцима. Зато имамо вјеру сведену на пуки обичај. Многи ће се и даље позвати на то да су „и ђед и баба тако радили“, али неће разумјети да је Христос Живи Бог, да се Црква не смије сводити на етнички музеј и традицију. Литургија им је туђа, јер њихов духовни процесор не може да „учита“ Њено значење. Чак и када су „вјерници“, они Христа доживљавају као нешто споредно, а Цркву као једну од многих институција.

Највећи проблем није у народу, већ у интелигенцији. Наши универзитети и школе су, још од Доситеја, заражени нихилизмом. То је оно што је Ниче назвао „смрћу Бога“, а што се код нас прикрило маском „просвећености“. Зато имамо појаву да неко говори о Христу, а мисли на Маркса; да је Христос на уснама, али потпуно одсутан из живота. То је срж савремене аријанске јереси.

Управо зато, побједа православља на Првом Васељенском Сабору није ствар историје, већ трајна опомена и вапијући позив. Позив да се вратимо пуноћи вјере, литургијској свијести, богословљу које није слуга духа времена, већ вјечно свједочанство Оваплоћеног Логоса.

Јер и данас – као и тада – све стоји и пада на једном питању: ко је Христос? А од одговора на то питање зависи не само историја, већ и сама вјечност.

Коментари

Популарни постови са овог блога

СРБИ – НАРОДА СВЕТОГ САВЕ ИЛИ „СИНОВИ ГОМЕРИНИ“?

ДОСТОЈЕВСКИ И СРПСКИ СТУДЕНТИ

ХЕГЕЛ И ИСИХАСТИЧКА АНТИТЕЗА